zaterdag 10 juli 2010

Hoe het begon ..... met mijn poppenhuis

Ze zeggen dat het een virus is, het poppenhuisvirus. Je geloof het pas als je het te pakken hebt en dat is ook gebeurd.
Het begon een 10-tal jaar geleden, ik had een abonnement genomen op het poppenhuis van Delprado. Je kreeg telkens een pakket met onderdelen voor het huis en de meubeltjes.





Vermits dit de eerste keer was dat ik met een poppenhuis in aanraking kwam, was het niet altijd gemakkelijk. Maar wel héél leuk om te doen.

De grootste fout die ik toen heb gemaakt was dat ik veel te snel wilde zijn. Zonder enige ervaring werd deze snelheid wel eens de oorzaak van veel gevloek en af en toe enkele misbaksels. En denk je dan dat ik het de volgende keer rustiger aan deed? Neen hoor, deze ezel heeft zich dikwijls aan dezelfde steen gestoten...

De meubeltjes waren heel tof om te maken, het huis was wat anders, de kwaliteit was soms waardeloos, als ik nu het internet afspeur, vind ik toch wel meer negatieve uitingen over dit huis.

Toen het eindelijk af was, heb ik enkele spulletjes zelf gemaakt, maar ik had er toen even genoeg van, de inspiratie was op en er waren toen ook andere zaken die mijn aandacht nodig hadden, zaken die belangrijker waren.

Na een tijdje stil te hebben gelegen, heb ik er dan een grote kijkkast van gemaakt met 4 vakken, de gang werd opengelaten en de venstertjes die vooraan zaten heb ik aan de zijkant gebruikt.




Er gingen weer enkele jaren voorbij zonder dat ik iets aan het poppenhuis deed. Tot eind vorig jaar het virus weer de kop opstak.
Ik wilde al langer een mooie poppenhuistuin en in september 2009 ben ik dan naar de Hubo geweest om planken te laten zagen voor een "tuin-kijkkast".
En wat dacht je, het kastje kon niet snel genoeg in elkaar getimmerd worden, kleefflolie er rond en ziezo, klaar is het !
Bijna onmiddelijk zag ik dat het niet goed was, te klein, te donker, te ... Na veel denken en fantaseren zag ik dan ineens het licht ! Ik wilde een grotere tuin, half open, terrasje, een boog aan de zijkant ...
Wijsheid komt met de jaren zeggen ze, dus zo ook bij mij. Mijn start was vliegensvlug en helemaal fout, dit keer zou ik het anders aanpakken. Rustig nadenken en dan stap voor stap verder werken.

Dit was de basis : Het venstertje was nog een restant van het Delprado huis.











Ondertussen had ik ook op het internet het poppenhuisforum ontdekt en me daar lid van gemaakt. Zeker een must voor poppenhuisliefhebbers. Je vind daar ongelooflijk veel tips en ziet er prachtige creatie voorbij komen.
Ook voor mijn tuin heb ik workshops gevonden voor bloemetjes en planten en zo meer.
Die komen later zeker terug aan bod.
Maar dit was het begin van het poppenhuisvirus ...

Geen opmerkingen: